NS en ProRail van start met datadriven schoonmaak

NS en ProRail begonnen ruim twee jaar geleden aan het project ‘Smart Toilets’. Het project richt zich op het verbeteren van de kwaliteit, hygiëne en kosten van het schoonmaakproces op treinstations. Op basis van datagestuurd werken en met de focus op reinheid, vakmanschap en ‘doen wat nodig is’. Het uiteindelijke doel is meer grip te krijgen op het schoonmaakproces en de klantbeleving te verbeteren.

 

Twee jaar geleden wijdde facto.nl een artikel over het project. Hier een klein voorproefje.

Het project startte na een evaluatie van de traditionele samenwerkingsrelatie tussen NS, ProRail en de schoonmaakbedrijven. Ze beseften dat de toenmalig Europese aanbesteding geleid had tot vrij traditionele samenwerkingsrelatie met de geselecteerde schoonmaakbedrijven: het schoonmaakbedrijf deed zijn werk, een externe partij controleerde periodiek de technische schoonmaakkwaliteit en de opdrachtgever beoordeelde op basis van de meetresultaten of de prestaties aan de eisen voldeden.

NS en ProRail wilden echter meer grip krijgen op het schoonmaakproces als geheel – meer richting schoonmaakbeleving – en besloten daarom om minder technisch te gaan meten en meer met data te gaan werken.

Smart Toilets

Om op basis van data meer grip te krijgen op de kwaliteit, hygiëne (Covid-19) en kosten van de toiletschoonmaak werd daarom nog een pilot opgezet namelijk: Smart Toilets. NS Stations en ProRail werkten al een jaar of vier met sensoren op stations, bijvoorbeeld in verband met crowd control op drukke treinstations, vertelt Diks. Het was dan ook geen grote stap om moderne technologie in de toiletten te gaan toepassen, met als doel een real timebeeld te krijgen van belangrijke factoren rondom een toilet, zoals de klanttevredenheid, de hygiëne en reinheid, de frequentie en het tijdstip van schoonmaken en het aantal gebruikers.

Bent u tevreden of niet?

Als proef werd in 2019 in samenwerking met INPRC, een jong technologiebedrijf gespecialiseerd in datasystemen, samen met de schoonmaakleveranciers Asito en ICS en enkele dataspecialisten een systeem in gebruik genomen om de klanttevredenheid real time te meten.

Na een eerste pilot op vijf stations zijn er inmiddels op 26 locaties in 38 toiletruimtes stemkastjes aan de wand geïnstalleerd. Ieder kastje is uitgerust met drie gekleurde drukknoppen: groen, geel en rood. Met het indrukken van een van die knoppen maakt de toiletbezoeker direct zijn tevredenheid kenbaar.

Interventie ja of nee

De gegevens worden centraal verzameld en leveren een totaalbeeld van de klantbeleving op: voldoen ze aan de norm (een 7) dan is het goed, zakt de score onder een 6 dan wordt bekeken wat de oorzaken zijn en welke interventies nodig zijn.

Samen met deze data over de klanttevredenheid worden met behulp van technologie ook andere gegevens verzameld, bijvoorbeeld over het aantal mensen dat een toilet bezoekt, de start- en eindtijd van de schoonmaker, of er een tussentijdse kwaliteitscontrole heeft plaatsgevonden en dergelijke. Op die manier ontstaat steeds meer inzicht in het verband tussen het schoonmaakmoment en de schoonbeleving, een gegeven waarop kan worden gestuurd.

‘Bijl aan wortel van traditionele schoonmaakcontracten’

Volgens Wilco van Unen, procescoördinator Schoon bij NS Stations, heeft het project al resultaat geboekt. Zo is de veiligheid van schoonmakers verbeterd doordat er beter zicht is op hun werkwijzen en procedures aangepast konden worden om de veiligheidsrisico’s te verminderen. Daarnaast biedt datatechnologie de mogelijkheid om de toiletschoonmaak op stations ‘just-in-time’ in te richten. Erik Diks, projectleider bij ProRail, is ervan overtuigd dat datagestuurd werken de bijl aan de wortel van traditionele schoonmaakcontracten is.

Lees het volledige artikel: https://www.facto.nl/16247/datadriven-schoonmaak-stations